ABORT ÄR ETT avbrytande av en graviditet. Avbrytandet görs oftast medicinskt tidigt i graviditeten (före graviditetsvecka 9), medan kirurgisk abort görs under graviditetsvecka 12 och 13. Det är en operation där foster och moderkaka sugs ut ur livmodern. Efter graviditetsvecka 12 eller 13 görs aborter alltid med medicinsk metod, men aborten är då mer långdragen och kan ta upp till flera dygn. Ibland måste läkaren också avsluta med en skrapning av livmodern, ifall det finns kvar rester av moderkakan.

I SVERIGE gäller fri abort till och med graviditetsvecka 18. Efter den 18:e graviditetsveckan är det Socialstyrelsen som ger tillstånd till abort. Speciella skäl skall då finnas och dessa kan vara fosterskador, moderns ålder, psykiska problem eller missbruksproblem. Socialstyrelsen får inte ge tillstånd till abort om fostret är livsdugligt. Den övre gränsen för att få abort beviljad är idag satt vid vecka 21.

MELLAN 36 000 – 38 000 aborter görs i Sverige varje år.

Källor: www.1177.se (vårdguiden), www.socialstyrelsen.se.

Vad anser Människovärde?

FRÅGAN OM ABORT är i många sammanhang kontroversiell och tabubelagd. I debatten läggs ofta fokus på kvinnans rätt till sin kropp, utan hänsyn till barnet. Människovärde anser att ett barn är ett barn oavsett hur stort eller litet det är. Ett ofött barn är ända från början, också som foster, en människa i utveckling.  Vi har alla samma inneboende värde, födda eller ofödda. Vår ålder och storlek påverkar inte vårt värde.

I MÅNGA LÄNDERS abortlagstiftning gör man inte skillnad på foster och barn, utan barnet kallas ”unborn” – det vill säga ofödd – till födelsen. Redan vid befruktningstillfället får barnet de gener som sedan finns genom hela livet, utan att förändras. Befruktningen, när mammans och pappas könsceller förenas till en ny cell, innebär att en ny människa skapas. I det ögonblicket bestäms vilken hårfärg, ögonfärg och blodgrupp just den individen kommer ha. Det är från den stunden människan äger rätten till liv – en universell rättighet vi alla har. (läs Barnkonventionen)

MÄNNISKOVÄRDE VILL ARBETA för ett starkare rättsskydd för de ofödda, en minskning av de höga aborttalen och goda alternativ till abort i Sverige. Vi vill arbeta för en nollvision för aborter, det vill säga för ett samhälle där ingen ska behöva genomgå en abort och där efterfrågan minskas. Det viktigaste för att nå detta mål är att förändra samhällets värderingar gällande det ofödda barnet så att det ses som en människa med fullt människovärde, samt visa på alternativa stöd och resurser.

10 SNABBA OM ABORT

Är ni abortmotståndare?

DET  GÅR INTE att dela upp människor i sådana kategorier för det stämmer inte med verkligheten. Enligt den svenska abortlagen medges att graviditeten avbryts under de första 18 veckorna. En normal graviditet är 40 veckor och abort är alltså inte tillåtet under drygt halva graviditetstidens längd. Det betyder att lagen och därmed praxis är ”emot abort” under 22 av 40 veckor. Under ett par veckor (vecka 19-21) kan abort medges om särskilda skäl föreligger efter beslut i Socialstyrelsens rättsliga råd. Orsaken till att det finns en övre gräns för när abort får göras är, enligt lagens skrivning, främst av hänsyn till det ofödda barnet.

VI ANSER ATT man borde visa större hänsyn till det ofödda barnet och korta ner tiden när abort är tillåtet. Det finns knappast någon i Sverige i dag som tycker att abort ska tillåtas under tiden från vecka 22-40 och på så sätt kan man säga att alla är ”abortmotståndare”.

Är inte kvinnan bäst lämpad att besluta om abort?

LAGEN SOM VI har idag säger att kvinnan kan besluta om abort endast under en del av graviditeten. Kvinnan har alltså en begränsad rätt att besluta redan idag. Inte i någon annan situation hävdar någon att en människa ska få bestämma att en annan människas liv ska avbrytas. Det är inte alls självklart att det ska vara så under den tid vi som människor befinner oss i vår mammas mage. Dessutom påverkas kvinnans beslut av andra faktorer. Exempel på detta är hur lagstiftningen ser ut, hur samhället ser på de ofödda barnen och hur mycket ansvar som barnets far tar för det ofödda barnet. Det är svårt att hävda att kvinnans beslut är ”fritt”.

DET FINNS STUDIER som visar att det som ytterst avgör kvinnans beslut är yttre faktorer. Viktigast är just hur pappan ser på situationen, men också t.ex. ekonomiska och sociala faktorer spelar stor roll. Dessa är möjliga att påverka och förändra. Faktum är att många kvinnor som gör abort upplever mycket liten ”frihet”. De känner sig tvärtom tvingade att göra abort därför att mannen eller andra runt kvinnan tycker det.

ENLIGT SVENSK LAGSTIFTNING är det endast kvinnan som kan fatta beslut om abort. Men mannens reaktion på graviditeten och gensvar till kvinnan är av stor betydelse i hennes slutgiltiga beslut. Forskningen visar att många män och kvinnor mår dåligt av en abort under lång tid efteråt. Vi vill uppmana alla pappor att ta en aktiv roll och stötta den blivande mamman vid en graviditet. Det är viktigt att kvinnan inte upplever att hon är ensam, utan att både man och kvinna tar ansvar för det väntande barnet.

Men är inte barnet en del av kvinnans kropp?

BARNET FINNS I kvinnan kropp men är samtidigt helt skild från kvinnan. Barnet är en ny, genetiskt unik och ”egen” individ. I själva verket krävs det en biologisk ”specialkonstruktion” för att barnet ska kunna stanna kvar och inte stötas ut som den främmande varelse och främmande vävnad det är. Den specialkonstruktionen kallas moderkakan (placenta). Moderkakan gör att mammans immunförsvar inte identifierar det ofödda barnet samtidigt som barnet får full tillgång till mamman för upptag av näring. Utan moderkakan är en fortsatt graviditet helt omöjlig av en rad orsaker. Påståendet att fostret är en del av kvinnan, precis som ett finger eller en tumör, är okunnigt och helt felaktigt. Varje litet barn är redan vid befruktningen en genetiskt unik individ.

Fostret kan väl inte betraktas som vilken människa som helst?

DET ÄR MEDICINSKT vedertaget att hela den genetiska uppsättningen hos en människa blir till vid befruktningstillfället. I det ögonblick som mannens spermie och kvinnans ägg blir ett påbörjas ett nytt mänskligt liv. Det är då det bestäms vilken hårfärg, ögonfärg och blodtyp just den individen kommer att ha. På en gång delar sig ägget till flera celler och redan efter 21 dagar börjar hjärtat att slå. När barnet är 8-10 veckor gammalt finns alla organ på plats och barnet behöver bara växa till. Att det rör sig om en individ av arten Homo sapiens – alltså en människa – torde ingen kunna bestrida. Vad skulle det annars vara?

DET HANDLAR ALLTSÅ om en levande människa, om dock en mycket liten sådan. Att behandla människor i något skede av livet på ett brutalt sätt eller beröva dem livet är svårt att acceptera. Vad abortlagen och den rådande abortsynen gör, är att skilja mellan att vara människa och att ha ett människovärde. Detta får utomordentligt stora konsekvenser och innebär att man inför en mycket farlig princip. Grunden för människovärdet måste vara just detta: det räcker att vara människa. Hur gammal, frisk, stark eller vacker spelar ingen roll.

Det måste väl finnas situationer när abort är den enda utvägen? När kvinnans liv hotas till exempel.

VISST FINNS DET situationer när abort kan synas mer rimligt än i andra. Men det är viktigt att komma ihåg att de allra flesta aborter sker av andra skäl än det som nämns i frågan. Det handlar oftast om att man helt enkelt inte vill ta emot barnet. Orsaken är att det inte är välkommet på grund av vad som beskrivs som sociala skäl.

MEDICINSKA SKÄL FÖR ett avbrytande föreligger väldigt sällan. En speciell situation är om man diagnosticerar en tumörsjukdom hos kvinnan tidigt i graviditeten. Om man då bedömer att om hon inte får behandling omgående finns det en betydande risk att tumörsjukdomen försämras allvarligt och blir direkt livshotande. Ett svårt ställningstagande kan då uppstå och man kan tänka sig att ett avbrytande på medicinska grunder kan försvaras. Detta är dock en mycket ovanlig situation.

Men om kvinnan är gravid till följd av våldtäkt eller incest?

VÅLDTÄKT OCH INCEST är mycket allvarliga brott och alla brottsoffer behöver mycket stöd och hjälp. Barnet har givetvis ingen skuld i att det blivit till och lika sant är att det inte kan få påverka människovärdet. Samtidigt är det begripligt att det kan vara outhärdligt för en kvinna att bära och föda ett barn som tillkommit på ett allt annat än kärleksfullt sätt. En kvinna i den situationen behöver väldigt mycket stöd och omtanke oavsett vilket beslut hon fattar om graviditeten ska fullföljas eller avbrytas.

Har inte alla barn rätt att vara välkomna?

VISST KAN MAN önska att det vore så. Samtidigt är det alldeles orimligt att människor som inte är ”välkomna” eller ”önskvärda” skall elimineras. Om man uppfattas som välkommen eller inte har också väldigt mycket med omgivningens attityder att göra och hur samhället ser ut. Om bara friska och önskade människor ska betraktas som värdefulla blir samhället hårt och omänskligt.

FÖR DE FLESTA som funderar över abort är beslutet svårt. Det finns många olika skäl till varför en abort utförs. Ofta kan det bero på att föräldrarna helt enkelt anser att det inte är läge att behålla barnet eller att barnet har någon avvikelse eller funktionsnedsättning. Samhället stödjer och uppmuntrar oftast aborter vid tillfällen som dessa.

VI ARBETAR FÖR att samhället istället ska ge stöd till kvinnor och till familjer så att fler barn ska få chansen att födas. Barnet inte ska behöva betala med sitt liv för att dess föräldrar inte har de perfekta förutsättningarna för att ta emot barnet. Vi anser också att alla barn är lika värda oavsett kön eller funktionsnedsättningar.

Men om kvinna är väldigt ung måste det väl vara rätt med abort?

VI FÖRUTSÄTTER ATT de allra flesta graviditeter börjar med ett samlag utan våld eller tvång. Vi förutsätter också att både hon och han vet att resultatet kan bli barn. Då är det rimligt att förutsätta att båda också är beredda att ta ansvar för sina handlingar och konsekvenserna av dem. Visst gör vi mindre genomtänkta saker i våra liv, men måste då ändå ta ansvar för det vi gör. Det är inte rimligt att ”betala” för våra misstag med att låta en annan individ plikta med sitt liv. Man kan hävda att om man anser sig mogen att ha sex bör man också vara mogen och beredd att ta följderna.

Har en kvinna rätt till abort efter vecka 18?

ENLIGT SVENSK PRAXIS får inte Socialstyrelsen ge tillstånd till en sen abort efter vecka 18 om barnet antas vara ”livsdugligt” utanför livmodern. Unikt för Sverige är att vi kan rädda barn som föds i vecka 22; barnet anses då vara ”livsdugligt” med medicinsk hjälp. Men trots att vi räddar barn som föds i vecka 22 så godkänner Socialstyrelsen sena aborter där barnet är livsdugligt.  Enligt den svenska abortlagen kan abort beviljas under hela graviditeten om det kan antas att sjukdom hos kvinnan medför allvarlig fara för hennes liv eller hälsa.

VID SENA ABORTER uppvisar barnet ofta livstecken. Barnmorskor och annan vårdpersonal har larmat Socialstyrelsen om att de inte vill assistera vid sena aborter då de inte vet hur de ska hantera att barnet kämpar för att andas när det överlever en abort. Idag läggs barnet i en rondskål och kvävs. Istället för att tillsätta en utredning som kan leda till att sena aborter av detta slag inte ska få ske, diskuteras vilka riktlinjer barnmorskorna ska få samt om man kan lindra vårdpersonalens lidande genom att injicera kaliumklorid i barnets hjärta innan hon/han aborteras och kommer ut ur livmodern.

I SVERIGE GÖR vi skillnad på människor. Vissa små människor anses värda att räddas i vecka 22 medan andra lämnas i en rondskål för att självdö. Detta är inte etiskt försvarbart.

Finns det inte risk för att förändringar i abortlagen leder fram till illegala aborter?

DEN RISKEN MÅSTE beaktas. Inga förändringar får göras som leder fram till en olaglig verksamhet, liknande den som förekom i vårt land på 50- och 60-talen. Det viktigaste är att förändra attityder och att åter se det ofödda barnet som en människa med fullt människovärde. Det är därför viktigt med en saklig debatt med ömsesidig respekt där man skiljer på fakta och värderingar.

DÖDSHJÄLP INNEBÄR att man med en aktiv handling eller genom att medvetet avstå från en livräddande insats, bidrar till en patients död på patientens eller nära anhörigs begäran.

DÖDSHJÄLP ÄR FÖRBJUDET i stora delar av världen, så även i Sverige. Läkarassisterat självmord ingår i begreppet och innebär att en läkare på begäran hjälper en patient att ta sitt eget liv genom att till exempel skriva ut ett preparat. Patienten måste dock själv aktivt utföra handlingen.

Vad anser Människovärde?

MÄNNISKOVÄRDE VILL VERKA för att det nuvarande förbudet mot dödshjälp bevaras. Dödshjälp presenteras ibland som en lösning för att avsluta ett människoliv som innebär ett stort lidande. Vi tror att det som behövs i livets slutskede är god palliativ vård.

VÅRDENS GRUNDLÄGGANDE ETIK är trots allt att aldrig skada, om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta. Läkarens uppgift ska alltid vara att värna om livet. Det måste därför stå helt klart att brister i vården inte skall motivera att läkare får rätt att ge dödshjälp, utan istället bör den palliativa vården utvecklas och förbättras för dem som behöver den allra mest.

FOSTERDIAGNOSTIK ÄR ett samlingsnamn för undersökningar som görs för att få information om det ofödda barnet i magen.
Olika undersökningar används under olika delar av graviditeten och med hjälp av fosterdiagnostiken kan sjukvården ta reda på antalet foster, dess tillväxt, graviditetsvecka, status på moderkaka och fostervatten, samt fastställa fostrets kön.
Fosterdiagnostik används även för att undersöka om det ofödda barnet i livmodern har några sjukdomar, missbildningar eller kromosomavvikelser. Undersökningarna görs genom till exempel ultraljud, KUB-test, fostervattens- och moderskapsprov.

ALL FOSTERDIAGNOSTIK är frivillig men utförs rutinmässigt i Sverige. Fosterdiagnostik kan medföra att barnet snabbt får den hjälp det behöver vid eventuell sjukdom och kan rädda liv. Ibland kan det ofödda barnet behandlas för en sjukdom redan under graviditeten eller i samband med födseln. Men när undersökningen visar på ett tillstånd eller en sjukdom som inte kan behandlas uppstår ett svårt dilemma eftersom undersökningen görs på en person (kvinnan) som får konsekvenser för en annan person (det ofödda barnet).

ANVÄNDANDET AV FOSTERDIAGNOSTIK ger många svåra etiska frågor som exempelvis när man skall få erbjudande om fosterdiagnostik, vem som skall få erbjudandet och de val som kvinnor och par kan komma att ställas inför. Detta är en utmaning som behöver diskuteras offentligt och konsekvenserna det får för individer och samhället.

Vad anser Människovärde?

MÄNNISKOVÄRDE MOTSÄTTER SIG den fosterdiagnostik som används i syfte för att utsortera, där man eftersöker ofödda barn med diagnoser som till exempel Downs syndrom, hjärtfel och ryggmärgsbråck. Människor med funktionsnedsättningar är unika individer som har rätt till liv och bör respekteras som fullvärdiga medborgare i samhället. Människovärde står bakom alla människors lika värde och menar därför att vi behöver en abortlag som är lika för alla. Vi motsätter oss därför paragrafen ”abort av synnerliga skäl” i abortlagen, eftersom det diskriminerar ofödda barn med funktionsnedsättning.

MÄNNISKOVÄRDE MENAR ATT sjukvården har ansvar att ge saklig information om fosterutveckling, eventuella diagnoser, hur det är att leva med ett barn med funktionsnedsättning och ge information om samhällets resurser till föräldrarna. Vi anser att det är föräldrarnas val att välja om de vill göra fosterdiagnostik eller inte, utan påtryckningar från något håll.

MÄNNISKOVÄRDE STÖDER ETT solidariskt samhälle som tar hand om sina svaga och som har en människosyn där alla människor är lika mycket värda och där mångfald berikar vårt land. Vi står bakom konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning där konventionsstaterna bekräftar att varje människa har en inneboende rätt till livet och ska vidta alla åtgärder som behövs för att säkerställa att personer med funktionsnedsättning verkligen får åtnjuta denna rätt på lika villkor som andra (SÖ 2008:26).

VI FÖRVÄNTAR OSS att forskare, barnmorskor, läkare, det etiska rådet och politiska beslutsfattare tar sitt ansvar att tillsammans främja ett samhälle där allas lika värde är den rådande värderingen.

SAMVETSFRIHET HANDLAR OM rätten att inte behöva utföra handlingar som strider mot ens samvete och övertygelse.
Samvetet är rösten i vårt inre som vi inte kan ignorera. Den är viktig och handlar om en önskan att behålla sin moraliska integritet.

RÄTTEN TILL SAMVETSFRIHET finns reglerad i lagstiftningen i de flesta av Europarådets medlemsstater. Sverige är ett av få undantag. Dock är Europakonventionen bindande svensk lag sedan 1995, och enligt artikel 9 i Europakonventionen har var och en rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro.

VIDARE FINNS i europeisk rättspraxis rätten till samvetsfrihet, stärkt av Europarådets resolution 1763 om samvetsfrihet för vårdpersonal, som fastslår att ingen person, inget sjukhus eller institution ska tvingas utföra eller medverka till abort, dödshjälp eller någon annan handling som kan orsaka döden för en människa, ett mänskligt foster eller embryo. Det slås också fast att ingen ska diskrimineras om man inte vill medverka till något av detta.

Vad anser Människovärde?

MÄNNISKOVÄRDE ANSER ATT samvetsfrihet är en mänsklig rättighet som borde respekteras inom vården. Ingen skall behöva tvingas utsläcka en annan människas liv, varken genom abort eller dödshjälp. Människovärde arbetar för att rätten till samvetsfrihet skall tillämpas för vårdpersonal.

MÄNNISKOVÄRDE STÖTTAR barnmorskorna Ellinor Grimmarks och Linda Steens kamp för samvetsfrihet i Sverige. Ellinor Grimmark kämpade för att få samvetsfrihet under nästan fyra år, men förlorade både i tingsrätten i Jönköping och i Arbetsdomstolen. Linda Steen förlorade sitt mål i tingsrätten i Nyköping och hennes mål blev aldrig aktuellt för Arbetsdomstolen, eftersom Grimmark redan förlorat sitt mål där. Båda blev skyldiga att betala motpartens rättegångskostnader på sammanlagt ca 2,8 miljoner.

I JUNI 2017 åkte barnmorskorna och deras juridiska ombud till Europadomstolen i Strasbourg i Frankrike och lämnade in ett klagomål mot svenska staten. Det Europadomstolen nu har att ta ställning till är om det föreligger en kränkning i barnmorskornas rätt till samvetsfrihet, religionsfrihet, åsikts- och yttrandefrihet enligt artikel 9 och 10 i Europakonventionen.  Den måste också se på om inskränkningarna varit proportionerliga eller om det hade gått att balansera både patienters och barnmorskors rättigheter. Det kan ta upp till två år innan Europadomstolen kommer med ett avgörande i fallet.

OM DU ÖNSKAR stötta barnmorskorna ekonomiskt i den juridiska processen i Europadomstolen kan du en gåva till Skandinaviska Människorättsjuristerna/Scandinavian Human Rights Lawyers. Du kan antingen swisha ditt bidrag till 123-615 89 01 eller ge via bg 605 – 8630. Märk bidraget ”Barnmorskemålen, Europadomstolen”.

Attityder rörande sexualitet

I ALLA TIDER har sexualitet varit ett laddat ämne och så är det även idag. Det som dock är unikt med dagens samhälle är att sex i alla dess former är mer lättillgängligt än någonsin. Bilder av sex och sexualitet finns överallt; i mobilen, i reklamen och i filmer och serier vi tittar på. Vår attityd till sexualitet formas av alla intryck som möter oss.

DEN RÅDANDE SEXUALNORMEN är ett resultat av den sexuella revolutionen. Revolutionens ideologi var att frigöra människor, främst kvinnor från en bunden sexualitet, och acceptera en allt mer liberal sexualitet. Resultatet är en ökad tolerans gentemot flera sexpartners, pornografi, tidig sexualdebut och sex utanför en kärleksrelation. Idén om att frigöra kvinnor och låta dem njuta av sex lika mycket som män är god. Men det faktiska resultatet av den sexuella revolutionen är inte oproblematisk då forskning visat att en sexualnorm utan sunda gränser kan vara skadlig och bidra till ohälsa.

TROTS ATT NUVARANDE sexualnorm är accepterad av många och lärs ut som norm i våra skolor talar forskningen om något annat. Åsa Kastbom, överläkare på barn- och ungdomspsykiatrin i Linköping, har i en studie om ungas sexvanor kommit fram till att många far illa av de allt vanligare och tillfälliga sexrelationerna. Kastbom talar om en översexualisering i samhället där normerna ständigt prövas inte minst inom porrindustrin. Hon menar att många ungdomar möter en attityd av att det är helt normalt att ha sex när som helst, med vem som helst och var som helst.

Tidig sexualdebut

EN ENKÄTUNDERSÖKNING med 2 200 svenska 15-åringar som publicerats i Scandinavian Journal of Caring Sciences visar tydligt på ett antal riskfaktorer kopplat till tidig sexualdebut. Tonåringar som haft en tidig sexualdebut har enligt studien ett lägre psykiskt välbefinnande än jämnåriga. Särskilt anmärkningsvärt är att det just är flickor som mår sämst.

JU YNGRE EN person är vid sexualdebuten desto större risk är det att samma person använder droger/alkohol, uppträder våldsamt och har en negativ inställning till skolan. Konsekvenser som forskningen direkt kan relatera till en tidig sexualdebut är följande:

  • Ökad risk för sexuellt överförbara sjukdomar
  • Ökad risk för sexuellt risktagande
  • Ökad risk att förknippa sex med känslor som ångest och ensamhet
  • Ökat bekräftelsebehov

Flera tillfälliga sexpartners

RENT BIOLOGISKT VET vi att under samlag med orgasm utsöndras hormonet oxytocin. Detta hormon bidrar till att skapa starka emotionella band och det är bland annat samma hormon som utsöndras hos en mamma när hon ammar sitt barn. Om man har flera och tillfälliga sexpartners är det därför inte ovanligt att man upplever känslor som övergivenhet och otrygghet.

TROTS ATT DESSA känslor infinner sig är det inte ovanligt att man söker sig till liknande tillfälliga sexuella relationer. Resultatet blir att känslorna av övergivenhet och otrygghet tilltar. Trots att det inte forskats så mycket på de psykosociala konsekvenserna av flera tillfälliga sexpartners visar ändå de studier som gjorts att kvinnor är särskilt utsatta för just emotionella besvär. Riskerna för sexuellt överförbara sjukdomar ökar också vid flera tillfälliga sexpartners.

Könssjukdomar (sexuellt överförbara infektioner)

KÖNSSJUKDOMAR (sexuellt överförbara infektioner) överförs främst när slemhinnor möter varandra, som vid vaginalsex, analsex och oralsex. Risken för könssjukdomar ökar när en person har flera tillfälliga sexpartners, i synnerhet om man då inte har skyddat sex. Det finns många olika könssjukdomar och information om dessa finns bland annat på 1177.se.

VI VILL HÄR kort nämna om HPV-viruset.  HPV (Humant Papillom Virus) är ett virus som smittar vid sexuell kontakt och som kan orsaka cellförändringar, vilka i sin tur kan leda till livmoderhalscancer. Viruset smittar från person till person och anses vara den vanligaste sexuellt överförda infektionen i Sverige. Olikt andra könssjukdomar utgör inte kondom ett hundraprocentigt skydd utan kan enbart skydda till viss del. Viruset finns i över hundra olika typer och av alla dessa olika typer som finns är det bara tretton typer som orsaka cancer i livmodern. Vaccinet Gardasil för HPV ingår numera i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn (flickor) och rekommenderas från nio års ålder.

MÄNNISKOVÄRDE SER EN stor problematik kring detta vaccin och den information som ges i samhället om HPV. Vaccinet som finns för HPV skyddar enbart för två av de tretton typer som kan orsaka cancer. Dessutom är det i stor utsträckning oprövat och flera rapporter visar att det kan ge förödande konsekvenser för den vaccinerade flickan. Bland annat misstänks Gardasil vara orsak till att i helt friska flickor drabbats av svimningar, illamående, huvudvärk och spasmer. Danska Tv2 sände en dokumentärfilm i ämnet 26 mars 2015. Här kan du även se en intervju i TV4 med en ung svensk tjej som är gardasilskadad och blev paralyserad av vaccinet. Människovärde vill uppmärksamma föräldrar och kvinnor på att det finns en problematik kring Gardasil och att man bör vara väl medveten om de risker som förknippas med detta ännu mycket oprövade vaccin. Det enda fullgoda skyddet för HPV är avhållsamhet och att man avstår från flera sexpartners.

Prata om sex med sina barn

TROTS ATT SEXUALITET är en naturlig och central del av livet upplever vissa föräldrar att det är svårt att prata med sina barn om sex. Inte sällan överlåter föräldrar ansvaret för sexualundervisning till skola och ungdomsmottagningar. Men som förälder har man det yttersta ansvaret för sina barn och man är den naturliga guiden in i vuxenlivet. I det uppdraget ingår också vägledning till en hälsosam sexualitet, vilket innefattar mer än bara ord och ett ansträngt “engångssnack”.

GRUNDEN FÖR ATT göra kloka val avseende sexualitet handlar inte enbart om att man blivit tillsagd vad som är rätt och fel. Istället byggs grunden när du som förälder förmedlar till ditt barn att barnet är värdefullt, respekterat och bekräftat. Ett tryggt barn som har en god självkänsla har i större utsträckning goda möjligheter att göra hälsosamma val när det ställs inför sin och andras sexualitet.

OM DU VILL ha tips på hur du pratar med dina barn om sex utifrån deras ålder kan du läsa mer här

 

Sexualnorm

DEN RÅDANDE SEXUALNORMEN som innefattar tolerans för ett ökat sexuellt riskbeteende bidrar ytterst till ohälsa och otillfredsställelse. Trots att flera påpekar lustfylldheten i flera tillfälliga sexpartners upplever många, i synnerhet kvinnor, en ökad otrygghet och övergivenhet på grund av dessa kontakter. En tidig sexualdebut står också i direkt samband med ohälsa som ökad risk för låg självkänsla, negativa känslor och ökat sexuellt riskbeteende. Också här verkar de psykosociala konsekvenserna i större utsträckning drabba flickor och unga kvinnor.

VIDARE FINNS DET inget fullgott skydd vid sexuellt överförbara infektioner. Gardasil, det vaccin som delas ut till flickor mot livmoderhalscancer, är ett tveksamt preparat som bör användas med största försiktighet då larmrapporter visar ett antal mycket allvarliga biverkningar. Vår samtids sexualnorm är ett resultat av den sexuella revolutionen vars huvudsyfte var att frigöra kvinnor. Men med facit i hand kanske det är dags att inse att det istället inneburit en sexuell ohälsa – särskilt för kvinnor. Istället för att frigöra kvinnor har resultatet av den sexuella revolutionen bidragit till en ökad bundenhet och utsatthet för just kvinnor.

Vad anser Människovärde?

MÄNNISKOVÄRDE FÖRESPRÅKAR en sexuell och reproduktiv hälsa som innefattar en helhetssyn på människan, där människovärdet är i fokus. Vi vill främja information som gör att varje människa kan fatta hälsosamma val som berör deras sexualitet.

SEXUALITET innefattar kvinnan, mannen och barnet som kan bli till. Sex handlar om oss och kan inte enbart handla om den egna tillfredsställelsen. Det är ofrånkomligt att separera sex från den livgivande aspekten. Sker sex i en hållbar relation där båda parter älskar och respekterar varandra finns goda förutsättningar för att också fullfölja graviditeten och låta det barn man skapat tillsammans få leva. Men när sex sker utanför den kontexten och främst utövas för den egna tillfredsställelsen kan abort framstå som en utväg ur en oförutsedd situation. Om sex enbart handlar om det egna jaget förväntas man heller inte behöva ta ansvar för någon annan och därför tillskrivs det ofödda barnet låg status utan människovärde.

VI MåSTE TALA OM vilken slags attityd som är hälsosam och som bidrar till en rik och hållbar sexualitet. Inom sexuell hälsa ryms lustfyllt sex där både man och kvinna får njuta av varandras kroppar. Men det sker på bådas villkor och framförallt i en trygg miljö, där både man och kvinna är redo att ta ansvar för det barn som kan bli till. När sex är något man utövar med sin livskamrat och när det handlar om “oss” och om att möta varandras behov och tillfredsställelse finns en bra grogrund för ett hälsosammare liv. Sex kan då vara en komponent till en stärkt relation och ett ökat välmående.

SURROGATMÖDRASKAP HANDLAR OM ett kontrakt mellan en surrogatmamma och ett beställande par (köpare). Kontraktet innebär att kvinnan bär och föder ett barn för andras räkning. Hon avtalar således bort rätten till sin kropp, till vårdnaden och kontakten med barnet efter förlossningen.

DET FINNS TVÅ olika former av surrogatmödraskap, fullständigt och partiellt. Fullständigt surrogatmödraskap innebär att ägg plockas ut från kvinnan som inte själv kan bli gravid, alternativt används äggdonator. Sedan görs en provrörsbefruktning och det befruktade ägget inplanteras i surrogatmamman. Hon bär sedan på ett annat pars barn under nio månader i sin livmoder. När det gäller partiellt surrogatmödraskap så donerar surrogatmamman ägget hon bär på och barnet bär då också hennes gener. Partiellt surrogatmödraskap används inte i något stor utsträckning idag.

MAN SKILJER OCKSÅ på kommersiellt och altruistiskt (icke-kommersiellt) surrogatmödraskap. Kommersiellt surrogatmödraskap innebär att föräldrar betalar en kvinna för att bära och föda deras barn. Altruistiskt surrogatmödraskap innebär istället att en kvinna utan betalning väljer att bära och föda ett barn åt någon annan.

Vad anser Människovärde?

MÄNNISKOVÄRDE TAR STÄLLNING mot all form av surrogatmödraskap eftersom det leder till exploatering av kvinnor och gör barn till beställningsbara objekt och handelsvaror. Surrogatmödraskap öppnar upp för en människosyn där kvinnor och barn objektifieras. Riskerna för en sådan process, för både kvinnan och barnet, kan vara både fysiskt och psykiskt skadliga.

EN MÄNNISKA SKALL INTE kunna beställas, säljas eller köpas till något pris. Surrogatmödraskap är ett brott mot mänskliga rättigheter. Enligt artikel 21 i Europarådets konvention angående skydd av de mänskliga rättigheterna och människans värdighet med avseende på tillämpningen av biologi och medicin slås det fast att ”människokroppen och dess delar får inte i sig ge upphov till ekonomisk vinning”. Det strider mot människovärdesprincipen att använda en annan människa som medel för sina egna mål.